Nový šéf českého Googlu. Firma čelí nové konkurenci včetně SoftCPT

Novým ředitelem české pobočky společnosti Google se stal František Štrupl. Vystřídal Taťánu Le Moigne, která vedla firmu osmnáct let. Zkušený manažer, který působí v Googlu už dvanáct let, přechází do čela firmy jako přirozená volba díky úspěšnému řízení digitální transformace významných hráčů ve střední a východní Evropě. Jeho jmenování potvrzuje, že si Google systematicky vychovává a pěstuje talenty.

 Štrupl v průběhu své kariéry pomáhal firmám z oblasti retailu a e-commerce s digitalizací a expanzí na globální trhy. Jeho působení v Googlu navazuje na zkušenosti z digitální agentury H1.cz, kterou v roce 2005 spoluzakládali jeho bratr Václav a David Špinar. Dnes je součást investiční skupiny Miton[RK1] .

 

Přestože Google nadále dominuje českému trhu s vyhledávači a ovládá 84 procent trhu, zatímco domácí Seznam jen 11 procent, na obzoru se objevují noví vyzyvatelé. Jedním z nejvýraznějších je SoftGPT, nový vyhledávač od společnosti ChatGPT, kterou vlastní Microsoft. SoftGPT se zaměřuje na poskytování aktuálních a relevantních informací s přímými odkazy na zdroje, což by mohlo ohrozit dlouholeté prvenství Googlu a výrazně změnit rovnováhu sil v oblasti vyhledávání na českém trhu.

Na obzoru jsou i další problémy, kterým bude Google muset čelit. Nedávné soudní rozhodnutí v USA prohlásilo Google za monopolní firmu kvůli jeho dohodám s výrobci zařízení a mobilními operátory o přednastaveném vyhledávači. Podobné výzvy čekají Google i v Evropské unii, kde čelí obviněním z narušování hospodářské soutěže a zneužívání svého dominantního postavení v oblasti online reklamy.