Americká automobilka Tesla tento týden investory nepotěšila. Za druhý kvartál oznámila dvouciferný propad zisku a tržeb a co se týče budoucnosti, útěcha nezazněla ani ze strany šéfa Elona Muska: firmu podle něj čeká několik „drsných“ kvartálů. Spojené státy totiž osekávají podporu bezemisním byznysům a to Teslu připraví o příjmy z emisních povolenek a elektrovozy o daňové zvýhodnění.
Čistý zisk ve zmíněném období dosáhl 1,4 miliardy dolarů a meziročně se propadl o více než 23 procent. Tržby klesly téměř o 12 procent na 22,5 miliardy dolarů. Investoři na zprávy zareagovali panikou – akcie během čtvrtka odepsaly více než osm procent a z rekordních úrovní, dosažených v prosinci, ztratily už více než třetinu.
Složité období, jež Teslu čeká, souvisí s takzvaným Big Beautiful Bill – zákonem o rozpočtu a daňových změnách, který navzdory řadě kontroverzí prosadil prezident Donald Trump. Zákon začátkem července schválil Kongres. Nový zákon mimo jiné značně osekává podporu obnovitelných zdrojů a Tesle vyloženě škodí. Od září se v USA ruší daňová sleva ve výši 7,5 tisíce dolarů na nákup elektromobilu. Právě tato sleva přiměla miliony Američanů k pořízení nového vozu a podporovala poptávku. Tesla podle Muska navíc teď nemá dostatečnou kapacitu krátkodobě navýšit výrobu, kdyby zákazníci začali masivně nakupovat ještě před tím, než daňové zvýhodnění skončí.
Musk ve středu investory připravil ještě na jednu nepříjemnost. Automobilka čeká nižší příjmy z amerických emisních povolenek, jež získává z amerického povolenkového systému. Kredity totiž prodává na trhu s významným ziskem. Příjmy ale budou slábnout, protože na začátku roku přistoupila Trumpova administrativa k uvolnění emisních standardů a cena povolenek prudce klesla. Tesla tak jejich prodejem ve druhém čtvrtletí vydělala jen 439 milionů dolarů, zatímco ve stejném období loni byly tyto příjmy téměř dvojnásobné. Big Beautiful Bill navíc obchodování s povolenkami zásadně omezuje, což znamená, že příjmy Tesly z prodeje povolenek se v dalších kvartálech propadnou ještě víc.
Finanční ředitel firmy Vaibhav Taneja rovněž zdůraznil, že cla a bariéry v zahraničním obchodě zvedly Tesle náklady o 300 milionů dolarů. Důvodem jsou zejména vyšší ceny součástí a baterií, které automobilka dováží. Samozřejmě platí, že tyto náklady mohou dále růst. Bude záležet na tom, jakou dohodu americká vláda nakonec uzavře s hlavními obchodními partnery.
Kdy špatné zprávy skončí
Akciím Tesly se dařilo v závěru loňského roku, kdy se dostaly na historický rekord. Donald Trump podruhé zvítězil v amerických volbách a titul vyhnali vzhůru zejména drobní investoři, pro které byla dostatečným důvodem k optimismu skutečnost, že si nový šéf Bílého domu přizval miliardáře Muska do svého týmu. Někteří investoři také sázeli na to, že Muskovo vládní angažmá pozitivně ovlivní hospodaření automobilky. Navíc se očekávalo se, že benevolentnější regulace v oblasti samořiditelných vozidel pomůže urychlit nástup inovativních automobilových technologií. Právě vozy bez řidiče by měly podle Muska představovat klíčový zdroj růstu příjmů Tesly v příštích letech.
Brzy se však ukázalo, že všechny tyto pozitivní vize se nejspíš nenaplní. Akcie již od ledna ztrácely – primárně kvůli kontroverznímu působení Muska v čele DOGE, Úřadu pro efektivitu vlády, zatímco se řada zákazníků od Tesly odvrátila. Odchod Muska z DOGE na konci května pomohl akciím část ztrát umazat a správci peněz si oddechli, že se Musk zase bude plně věnovat řízení firmy. Další rána ale přišla vzápětí: Musk Trumpův Big Beautiful Bill začal kritizovat a to vyústilo ve veřejně propíranou roztržku s prezidentem.
Navzdory plejádě negativních zpráv jsou akcie Tesly stále oceněny více než optimisticky. Aktuálně se obchodují na 180násobku očekávaného letošního zisku. Při srovnání ziskových násobků jiných automobilek je jasné, že jde o zcela ustřelenou valuaci. Akcie BMW se obchodují zhruba na osminásobku čistého profitu, prémiové Porsche na 25násobku a exkluzivní Ferrari na necelém 50násobku. Zatímco italský výrobce sportovních vozů generuje hrubou marži přes 50 procent, Tesla dosahuje pouhých 17,5 procenta. Pokud tedy na Teslu nahlížíme jako na výrobce elektromobilů, je bez diskusí předražená.
Elon Musk se snaží vysokou valuaci ospravedlnit tím, že vyzdvihuje budoucí růstové příležitosti firmy. Mezi ně patří samořiditelná vozidla nebo robotika. Nicméně v žádné z těchto oblastí se firmě nedaří proměnit bombastickou rétoriku ve stejně závratnou ziskovost. A miliardář termíny skutečného průlomu v těchto segmentech neustále odsouvá. Podle posledních zpráv to vypadá, že v oblasti samořiditelných aut má nyní navrch konkurenční společnost Waymo, za níž stojí Alphabet, vlastník vyhledávače Google. Nejbohatší muž světa už navíc není v tak silné pozici, aby mohl regulaci „ohnout“ ve prospěch Tesly.
Investoři dosud byli vůči odkladům nových produktů Tesly až překvapivě shovívaví. Tato tolerance ale má své limity. Přijde moment, kdy budou chtít vidět v případě robotů nebo samořiditelných aut jasné výsledky s hmatatelným dopadem na ziskovost. Pokud je Elon Musk nedodá, mohou akcie v budoucnu utrpět podstatně prudší ztráty.