Vlastník Googlu překvapil ziskem i tržbami. Zatím odolává ekonomickému ochlazení
Americká skupina Alphabet, jež vlastní nejrozšířenější internetový vyhledávač Google a další platformy, překvapila růstem zisku i tržeb za první čtvrtletí roku. K nečekaným výsledkům přispěl zejména solidní výkon inzertního byznysu, kde firma začíná více využívat umělou inteligenci. Pro trhy to znamená určitou úlevu, protože to ukazuje, že velké technologické firmy zatím odolávají ekonomickému ochlazování.
Firma v prvních třech měsících roku vygenerovala příjmy ve výši 76,5 miliardy dolarů, a pokořila tak odhad bank z Wall Street, který byl očekáván na úrovni 75,4 miliardy dolarů. Čistý zisk poskočil o 46 procent na 34,5 miliardy dolarů a očekávání analytiků překonal téměř o 40 procent. Akcie v reakci na zveřejnění výsledků posílily v předobchodní fázi o více než pět procent vůči čtvrtečnímu závěru.
Pro investory a portfolio manažery je aktuální reportovací sezona ve Spojených státech velmi důležitá. Nabídne totiž první svědectví o tom, jak se chaotická obchodní politika Donalda Trumpa podepisuje na firemních ziscích. Kvartální data o hospodaření technologických firem navíc poodhalí, jestli stále pokračuje boom kolem umělé inteligence (AI). Do této technologie velké internetové firmy v minulém roce investovaly stovky miliard dolarů a letos se objem proinvestovaných prostředků má ještě zvýšit. Investoři tak logicky chtějí vidět, že tyto peníze nejsou utopené, ale skutečně přispívají k lepším tržbám a profitům.
Hospodaření Alphabetu táhl vzhůru především výborný výsledek reklamního byznysu. Příjmy v tomto segmentu rostly tempem 10 procent a dosáhly 50,7 miliardy dolarů. To vysílá povzbudivý signál, že inzerenti pod vlivem slabší ekonomiky prozatím neořezávají rozpočty na marketing. Šéf společnosti Sundar Pichai zmínil, že k lepším číslům z reklamy přispěly i AI funkcionality, které Google zapojuje do vyhledávání. Umělá inteligence totiž umožňuje lépe propojovat vyhledávání s nabídkami jednotlivých inzerentů.
Investory proto potěšilo, že se Alphabetu daří postupně obří investice do AI monetizovat. Proto byli ochotni přijmout i o něco horší výsledek cloudové divize. Právě tento segment v uplynulých kvartálech detailně zkoumali, jelikož je právě v něm zapojování umělé inteligence nejvíce viditelné. Například horší než očekávaný výsledek cloudu za závěrečné čtvrtletí roku 2024 spustil citelné výprodeje akcií firmy.
Tyto tržní reakce je potřeba zasadit do kontextu. Na začátku roku byly akcie společnosti naceněny tak vysoko, že prakticky neexistoval prostor pro chyby. Sebemenší kaz nebo zklamání – v tomto případě horší čísla z cloudu – dokázalo odstartovat poklesový trend. Nyní, když se Alphabet obchoduje pouze na 18násobku čistého zisku, jsou investoři vůči nedostatkům tolerantnější. Laťka pro pozitivní překvapení, které dokáže vyvolat kurzový vzestup akcií, je nastavena níže a Alphabet ji tentokrát zvládl hravě překonat.
Firma bude i letos pokračovat v mohutných investicích do AI. Za první kvartál dosáhly celkové kapitálové výdaje společnosti 17,1 miliardy dolarů – z převážné části směřovaly tyto prostředky opět právě do AI. Za celý rok by měly dosáhnout astronomických 75 miliard dolarů. Jen pro srovnání: v loňském roce Alphabet proinvestoval 53 miliard dolarů a už to mnohým analytikům připadalo jako obrovská částka. Aktuálně ovšem investice do AI správce peněz nestresují, jelikož vidí první náznaky toho, že tato technologie začíná přinášet ovoce.
Samozřejmě není na místě propadat euforii. Pokud obchodní války a nejistota s nimi spojená budou pokračovat i v dalších měsících, zhorší se apetit spotřebitelů a tím pádem i ochota firem inzerovat. Těmto základním ekonomickým zákonitostem neunikne ani Alphabet. Alespoň prozatím však tento technologický a reklamní hráč prokázal vůči komplikovanějšímu makroekonomickému prostředí určitou odolnost.