Akcie automobilky Tesla nejbohatšího muže planety Elona Muska tento týden vystoupaly na rekordní hodnoty. Akciím pomáhá, že je investoři začínají vnímat jako sázku na další bombastické vize svého zakladatele mimo samotnou výrobu elektromobilů: na robotiku, umělou inteligenci (AI) a autonomní dopravu.

V úterý akcie vyskočily o 3,1 procenta až na 490 dolarů (10 168 korun), dosud nejvyšší cenu od vstupu firmy na burzu v roce 2010. Pak prošel titul výkyvy a ve čtvrtek uzavřel jen mírně pod úterní cenou. Akcie automobilky se už od září vezou na růstové vlně a celkově během tohoto období zhodnotily téměř o 47 procent.

Ocenění Muskovy skupiny je nyní extrémně vysoké v porovnání s jinými automobilkami i technologickými společnostmi. Firma se obchoduje bezmála na 290násobku očekávaného čistého zisku, zatímco například německý Volkswagen trh oceňuje na 9,4násobek očekávaného profitu, BMW na 8,7násobek a Ferrari na 35násobek. Vyšší valuaci italského výrobce supersportů ospravedlňuje provozní marže, která přesahuje 50 procent, zatímco v případě Tesly je to pouhých 17 procent.

Vzestup akcií Tesly na první pohled nedává smysl, protože zájem o elektromobily v USA a na dalších západních trzích obecně slábne. Na paty Tesle a jejím vozům také šlape podstatně levnější konkurence z Číny, skupiny jako BYD nebo Geely. Proto je vysvětlení třeba hledat jinde, zejména v plánech, jež Elon Musk investorům slibuje. Tesla se má stát průkopníkem v oblasti samořiditelných aut – už teď vyvíjí pokročilý autonomní systém řízení. Miliardář má rovněž ambici zaměřit se na vlastní čipy pro AI či neuronové sítě. Také plánuje ve velkém vyrábět humanoidní roboty Optimus, kteří by měli být schopni provádět řadu pracovních činností, nebo se dokonce účastnit dalšího velkého Muskova snu – kolonizace Marsu. 

Pokud by se Tesle v některém z těchto byznysů podařilo prorazit, pomohlo by to skupině k výraznému nárůstu tržeb do budoucna. To by současné extrémně optimistické ocenění ospravedlnilo.

Nejistota na obzoru 

Navzdory potenciálně optimistické budoucnosti je krátkodobý výhled automobilky spíše nejistý. To vychází i ze skutečnosti, že Donald Trump prosadil zákon, který ruší daňové pobídky pro nákup elektromobilů schválený během administrativy Joea Bidena, nebo i z toho, že současný prezident rozvolnil emisní standardy, což hraje do karet spalovacím motorům. 

Firma nyní musí řešit také například hrozící zákaz prodejů v Kalifornii, kvůli tomu, že údajně uváděla zákazníky v omyl ohledně schopností svých asistenčních systému, jako je Autopilot či Full Self-Driving. Podle regulátorů šlo o klamavou reklamu.

V říjnu reagovali investoři nadšeně na výsledky za třetí čtvrtletí. Tesla prodala 497 tisíc vozidel, což představuje meziroční nárůst o sedm procent. Růst počtu prodaných vozů je sice pozitivní, na druhou stranu ale nejde o nijak závratné tempo. K prodejům taktéž napomáhá skutečnost, že vedení Tesly uplatňuje politiku slev, které ovšem snižují marže. Další výhled na růst prodaných elektromobilů není nijak oslnivý, a to i kvůli zrušeným daňovým pobídkám pro kupce. 

V hlavní roli Elon

Investoři vnímají akcie Tesly v této době tedy spíš jako sázku na Elona Muska. To je také důvod, proč kurz letos kolísá – například v souvislosti s tím, jak se Muskovi daří či nedaří v jeho ostatních projektech. Nebo podle toho, jak se vyvíjelo jeho politické angažmá a vztahy s Trumpem. Dobře to ilustruje situace ze začátku června, kdy vrcholila Muskova roztržka s prezidentem a miliardář opouštěl úřad pro efektivitu (DOGE). Akcie automobilky se během tří dnů propadly o 17 procent. Teď se zdá, že se vztah těchto dvou mužů s výraznými egy opět zlepšuje, což k růstu cen akcií Tesly rovněž pomáhá.

Jestli se však Tesle skutečně v brzké době podaří Muskovy vize prosadit, je diskutabilní. Nejbohatší muž planety totiž o samořiditelných autech nebo robotaxi mluví už řadu let. Prozatím ale nedošlo v žádné z oblastí k zásadnímu průlomu. Trpělivost investorů není nekonečná a každé následující čtvrtletí to s nimi Musk bude mít těžší a těžší: přísliby už k růstu akcií nepostačí, trhy budou chtít vidět hmatatelné výsledky. Musk je navíc neplněním termínů notoricky známý, řadu jiných produktů v minulosti dodal s obrovským zpožděním. Například dodávky Cybertrucku byly naplánovány na rok 2021 a první vozy začaly sjíždět z výrobních linek až na konci roku 2023.

SpaceX: dvojsečná zbraň

Drobní investoři kupují Teslu i kvůli tomu, že prozatím nemají jinou možnost, jak si na projekty Elona Muska vsadit. Investovat do miliardářových firem, jež nejsou veřejně obchodované, mohou jen venture kapitálové fondy nebo jiní extrémně bohatí a sofistikovaní finančníci.

To se ale může změnit. V příštím roce se zřejmě uskuteční IPO Muskovy společnosti SpaceX, která vyvíjí rakety pro lety do vesmíru. Podle nedávných transakcí celková hodnota skupiny SpaceX vzrostla na 800 miliard dolarů. Uvedení této firmy na burzu tak bude jednou z klíčových událostí příštího roku a největším IPO v historii, jelikož by si SpaceX mohla přijít až pro 30 miliard dolarů.

Je tu však i určitá šance, že debut SpaceX na burze Tesle uškodí. Část retailových investorů, kteří nyní akcie automobilky drží, může dát přednost sázce na Muska právě prostřednictvím SpaceX. Mohou se části akcií Tesly zbavit a koupit si místo toho burzovní novinku. Vzhledem k tomu, jak je automobilka mezi drobnými investory oblíbená, může taková „migrace“ být důležitým faktorem pro kurz akcií.