V Evropské unii se schyluje k prvnímu velkému ústupu od již přijatých závazků na ochranu klimatu. Německý kancléř Friedrich Merz chce zvrátit schválený plán na ukončení prodeje aut se spalovacími motory do roku 2035. Výzva ke změně přicházející ze země s největší automobilovou produkcí v EU znamená, že Brusel bude muset téměř jistě předložit mírnější variantu přechodu k ekologickým vozům, která bude více vyhovovat i českým výrobcům.
„Moje jasná představa je, že tento takzvaný zákaz spalovacích motorů v jeho současné podobě nezachováme,“ řekl Merz v pondělním rozhovoru pro televizní stanici n-tv. Podle něj by EU měla podporovat hlavně otevřenost vůči různým technologiím. „Nechci, aby Německo bylo jednou ze zemí, které se tohoto falešného zákazu drží,“ dodal kancléř.
O zvýšeném úsilí Spolkové republiky ohledně oslabení zákazu svědčí také informace zpravodajského webu Euractiv, podle něhož Německo a Itálie poslaly Evropské komisi společné memorandum, ve kterém se přimlouvají za zachování možnosti registrace aut „poháněných obnovitelnými palivy“. Podle serveru to může znamenat, že se Berlín přibližuje dlouhodobému postoji Říma, podle kterého by nová auta na biopaliva měla být povolena i po roce 2035.
Automobilky pod tlakem
Nezvykle důrazný apel šéfa spolkové vlády a společná německo-italská iniciativa zvyšují pravděpodobnost, že státy EU zákaz spalovacích motorů přinejmenším odloží a uleví tak automobilovému průmyslu. Ten se potýká s poklesem prodeje, konkurencí levných elektromobilů z Číny, potížemi při rozjezdu vlastních elektrických modelů a nyní také s dovozními cly amerického prezidenta Donalda Trumpa. Koncerny jako Volkswagen nebo Stellantis i dodavatelé automobilek v posledních měsících oznamovali přerušování výroby, úsporná opatření a propouštění v evropských závodech.
Merz v rozhovoru upozornil, že spalovací motory budou nadále potřeba v nákladních automobilech. Připomněl také dlouhodobou snahu Německa o prosazení další alternativy k elektromotorům: „Za pár let se možná dočkáme syntetických paliv, která umožní těmto spalovacím motorům pokračovat v provozu ekologicky šetrným způsobem,“ řekl kancléř, který má ve čtvrtek jednat o dalším postupu se zástupci spolkových zemí, automobilek a odborů.
Německá média připomínají, že Merzův podnět zatím neprojednala celá vládní koalice, přičemž někteří zástupci sociální demokracie (SPD) prohlásili, že na opuštění spalovacích motorů během následujících deseti let stále trvají. Kancléřův křesťanskodemokratický blok CDU/CSU však změnu vládního postoje s velkou pravděpodobností prosadí vzhledem k problémům německých automobilek, které odklad zákazu benzinových a naftových motorů samy požadují.
O společném dopise Berlína a Itálie už informoval také server Politico. Podle něj byla do iniciativy původně zapojená i Francie, nakonec se však k memorandu nepřipojila.
Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová v září slíbila šéfům evropských automobilek, že Brusel urychlí přezkum zákazu spalovacích motorů s ohledem na současné potíže odvětví. Úplnému zrušení přijatého opatření se však šéfka komise brání. „Spojíme dekarbonizaci a technologickou neutralitu,“ uvedla von der Leyenová na síti X bez dalších podrobností.