V úterý odstartovala nová sezona, ve které firmy na amerických burzách zveřejňují čtvrtletní hospodářské výsledky. Jako první přišly na řadu velké banky, jejichž povzbudivá čísla naznačují, že se firmám dařilo i napříč odvětvími. K růstu zisků ve třetím čtvrtletí podle analytiků přispěl solidní výkon ekonomiky a miliardové investice do umělé inteligence (AI).

Podle dat společnosti FactSet, která korporátní výsledky detailně zkoumá a každý kvartál poskytuje jejich odhady, narostly zisky společností z hlavního akciového indexu S&P 500 ve sledovaném čtvrtletí meziročně o osm procent. Reálně ale existuje šance na ještě výraznější růst: data FactSetu totiž ukazují, že v posledních deseti kvartálech dopadly zisky vždy lépe, než jak naznačovaly odhady. Například ve druhém čtvrtletí se profit amerických společností zvýšil v průměru o 12 procent, zatímco analýzy předpokládaly růst o pouhých 4,8 procenta.

Přesně v tomto pozitivním duchu se nesla už první oznámení – tedy výsledky velkých bank. Lídr trhu JPMorgan vytvořil ve třetím čtvrtletí zisk 14 miliard dolarů (294 miliard korun), zatímco trh počítal s částkou 13,4 miliardy. Přední globální investiční banka Goldman Sachs vydělala v čistém 3,9 miliardy dolarů a taktéž překonala prognózy analytiků. Ti předpovídali pouze 3,5 miliardy. I výsledky Citigroup a Wells Fargo skončily nad odhady. Bankám pomáhá solidní kondice americké ekonomiky a zároveň prostředí vyšších úroků. Dařilo se rovněž segmentu investičního bankovnictví, jelikož v posledních měsících dochází k oživení v úpisech akcií na burzách (IPO) i emisí dluhopisů, za které banky dostávají provize. 

Současnou výsledkovou sezonu v USA pozorně sledují investoři z celého světa. Akcie se nacházejí na historických maximech a index S&P 500 posílil od začátku roku téměř o 12 procent. Správci peněz proto potřebují důkazy, že kurzový vzestup akcií má oporu i ve zlepšených ziscích. K růstu trhů přispívá také víra v obrovské přínosy umělé inteligence. O pozitivních dopadech AI na hospodaření podniků ovšem leckteří investoři už začínají mít pochybnosti a hovoří o bublině, jež může prasknout. Proto budou analytici a obchodníci zkoumat i to, jestli firmám tato technologie skutečně pomáhá zvyšovat tržby a osekávat náklady.

Technologie: vysoká laťka

Velkým technologickým firmám se letos daří navyšovat zisky a analytici věří, že tento povzbudivý trend bude pokračovat. Na umělé inteligenci dokážou Big Tech hráči vydělávat už nyní. Například Meta, vlastník sociálních sítí Facebook a Instagram, umí pomocí AI přesněji zaměřovat reklamu. Microsoft ve svém softwaru nabízí různé AI funkcionality, díky nimž by měl ve třetím čtvrtletí vytvořit zisk 27,4 miliardy dolarů – nejvíce ve své historii.

Zapojování strojové inteligence ale rozhodně není zadarmo. Takzvaní hyperscaleři, společnosti, jež provozují obrovské sítě datových center a poskytují cloudové služby, investují do datových center a jiné AI infrastruktury astronomické částky. Očekává se, že velká čtyřka – Alphabet, Amazon, Meta a Microsoft – proinvestuje během letoška 400 miliard dolarů. V kontextu těchto obrovských výdajů nejsou přírůstky tržeb a zisků nijak závratné.

Jejich akcie se přitom obchodují poblíž historických maxim. To znamená, že laťka pro další pozitivní překvapení je nastavena velmi vysoko a firmy musejí doručit vskutku robustní nárůst výnosů. Investoři budou zveřejněná čísla hodnotit přísně a trestat jakékoli klopýtnutí. Propad akcií těchto podniků proto může odstartovat i relativní drobnost – například horší čísla jen v jednom z byznysových segmentů.

Zdaleka největší očekávání mají správci peněz od Nvidie, která je lídrem ve vývoji čipů pro umělou inteligenci a dosavadním vítězem celé AI revoluce. Trh sází na to, že zisk za třetí kvartál, jejž společnost zveřejní 19. listopadu, překoná 30 miliard dolarů. To představuje více než 50procentní meziroční nárůst. Pokud Nvidia tento ambiciózní plán nesplní nebo její výhled příjmů do budoucna nebude přímo bombastický, mohou její akcie citelně zkorigovat.

Kondice amerického spotřebitele a cla

Správce peněz bude zajímat i celkové zdraví amerického hospodářství. Doposud pomáhala firemním ziskům až překvapivá odolnost tamních spotřebitelů. Základní scénář také nyní počítá s tím, že spotřeba nezklame ani ve třetím čtvrtletí. Útraty domácností by měly rozproudit rovněž vyhlídky nižších úroků. Někteří analytici se nicméně obávají, že nepříznivý vývoj na trhu práce může vést k určitému ochlazení spotřebitelské nálady.

Investoři už prakticky ignorují hrozbu cel, která se zatím nijak zásadně nepodepsala na inflaci ani hospodářském zpomalení. Tato situace ovšem souvisela s předzásobováním – firmy nakoupily vstupy v předstihu, aby se dovozním přirážkám vyhnuly. Proto do této chvíle nepocítily nutnost zdražovat. Zásoby však z logiky věci nejsou nekonečné a postupně se tenčí. Proto může přijít moment, kdy podniky budou muset své výrobky zdražit, nebo obětovat část marže. Oba tyto scénáře by pro trhy byly negativní.

Cla mohou taktéž komplikovat prodeje amerických výrobků na jiných trzích, například v Číně. Z pohledu spotřebitelských trendů i vývoje v zahraničním obchodě tak bude zajímavé sledovat, jak dopadnou výsledky firem jako Apple či Walmart.